Opprettet
2009-03-09T18:03
Din rolle
Terapeut
Terapeut
Eli Kvam
Kategori
Fobier/frykt
Overskrift
Angst for å framføre/lese foran klassen
Beskrivelse av problemet
Mads 14 år. Redd for å fremføre prosjekt og lese høyt i klassen.
Tidligere behandling/ medisinering
Ingen annen behandling, kun mageonde og sykefravær på dager han vet at han må fremføre.
Behandlings beskrivelse
Vi begynte med å snakke om situasjoner i klassen der han måtte snakke. Tanken på det var fælt og sud var 9. Han kjente det i maven. Jeg brukte G punkt og kb noen ganger men ingenting skjedde. Jeg reverserte og brukte Pr 1, 2, 3. Tok deretter traumepuntene og han ble roligere. Men både flauhet og sinne dukket opp så jeg jobbet med disse punktene også. Så sa han at han ikke lenger kjente det i maven. Sud var da 0. Jeg avsluttet med 9G. Vi snakket videre og jeg spurte om han hadde en annen situasjon som var fæl å tenke på. Ja, svarte han og når jeg tenker på den blir jeg varm i hodet og kjenner det hele brystet og ned i maven. Jeg spurte om han ville dele historien med meg. Det ville han ikke. Sud var 10. Jeg ba han kjenne på følelsen og spurte om form og farge og temperatur.Jeg brukte traumealgoritmen og reverserte med PR 1, 2, 3. Han reagerte veldig positivt på Pr 2 og kjente seg mer og mer rolig hver gang jeg masserte det ømme punktet. Fargene og formen forsvant underveis men han følte det ekkelt i halsen. Vi konsentrerte oss om halsen til den fikk tilbake en god følelse. Så sa han.."jeg er nå helt rolig. Dette var da dumt å reagere på. Det kunne skjedd hvemsomhelst." Jeg gikk tilbake til skolesituasjonen og den var grei. Var heller ikke redd for å fremføre dagen etter. Jeg gikk tilbake til historien han ikke ville dele med meg. Der var det heller ingen problem.
Resultat
Han fortalte at han ofte følte seg stressa og gikk rundt med en vond følelse i magen. Nå følte han seg veldig, veldig rolig og hadde en god følelse i kroppen.
Angst for å framføre/lese foran klassen
Kategori:
Fobier/frykt
Din rolle:
Terapeut
Beskrivelse av problemet:
Mads 14 år. Redd for å fremføre prosjekt og lese høyt i klassen.
Tidligere behandling medisinering:
Ingen annen behandling, kun mageonde og sykefravær på dager han vet at han må fremføre.
Behandlings beskrivelse:
Vi begynte med å snakke om situasjoner i klassen der han måtte snakke. Tanken på det var fælt og sud var 9. Han kjente det i maven. Jeg brukte G punkt og kb noen ganger men ingenting skjedde. Jeg reverserte og brukte Pr 1, 2, 3. Tok deretter traumepuntene og han ble roligere. Men både flauhet og sinne dukket opp så jeg jobbet med disse punktene også. Så sa han at han ikke lenger kjente det i maven. Sud var da 0. Jeg avsluttet med 9G. Vi snakket videre og jeg spurte om han hadde en annen situasjon som var fæl å tenke på. Ja, svarte han og når jeg tenker på den blir jeg varm i hodet og kjenner det hele brystet og ned i maven. Jeg spurte om han ville dele historien med meg. Det ville han ikke. Sud var 10. Jeg ba han kjenne på følelsen og spurte om form og farge og temperatur.Jeg brukte traumealgoritmen og reverserte med PR 1, 2, 3. Han reagerte veldig positivt på Pr 2 og kjente seg mer og mer rolig hver gang jeg masserte det ømme punktet. Fargene og formen forsvant underveis men han følte det ekkelt i halsen. Vi konsentrerte oss om halsen til den fikk tilbake en god følelse. Så sa han.."jeg er nå helt rolig. Dette var da dumt å reagere på. Det kunne skjedd hvemsomhelst." Jeg gikk tilbake til skolesituasjonen og den var grei. Var heller ikke redd for å fremføre dagen etter. Jeg gikk tilbake til historien han ikke ville dele med meg. Der var det heller ingen problem.
Resultat:
Han fortalte at han ofte følte seg stressa og gikk rundt med en vond følelse i magen. Nå følte han seg veldig, veldig rolig og hadde en god følelse i kroppen.