Opprettet
2007-02-21T12:02
Din rolle
Terapeut
Terapeut
Nina Warloe
Kategori
Lese/skrivevansker
Overskrift
Dysleksi
Beskrivelse av problemet
Henrik går i 7. kl. Har dysleksi. Han strever med å lese og har problemer med å huske innholdet. Er utredet av PPT og har fått datamaskin til skolearbeidet. Lærer har tidligere måttet lese faglekser inn på kassett for at han skulle få med seg innholdet.
Tidligere behandling/ medisinering
Henrik har i alle år vært meget flittig og har trent mye på leseleksene sine. da han i 7. kl. kom opp i 67 ord i minuttet var han stolt og fornøyd.
Behandlings beskrivelse
Henrik leste ny og ukjent tekst og tiden ble målt nøye med stoppeklokke. Resultat: 67 ord i min. Han leste teksten en gang til med samme resultat. Han ble så behandlet for reversering noen minutter. Vi snakket også litt om hvordan han følte seg fordi han strevde så mye. Banket for frustrasjon og fortvilelse Øb-Ø-A-Kb, PR1, 9G osv.
Resultat
Så fikk han en ny og ukjent tekst. Resultat: 98 ord i min. Dette var en økning på 46% og han var meget glad og overrasket. han følte selv at lesingen gled bedre og han leste riktigere, snudde ikke så mange ord.
Dysleksi
Kategori:
Lese/skrivevansker
Din rolle:
Terapeut
Beskrivelse av problemet:
Henrik går i 7. kl. Har dysleksi. Han strever med å lese og har problemer med å huske innholdet. Er utredet av PPT og har fått datamaskin til skolearbeidet. Lærer har tidligere måttet lese faglekser inn på kassett for at han skulle få med seg innholdet.
Tidligere behandling medisinering:
Henrik har i alle år vært meget flittig og har trent mye på leseleksene sine. da han i 7. kl. kom opp i 67 ord i minuttet var han stolt og fornøyd.
Behandlings beskrivelse:
Henrik leste ny og ukjent tekst og tiden ble målt nøye med stoppeklokke. Resultat: 67 ord i min. Han leste teksten en gang til med samme resultat. Han ble så behandlet for reversering noen minutter. Vi snakket også litt om hvordan han følte seg fordi han strevde så mye. Banket for frustrasjon og fortvilelse Øb-Ø-A-Kb, PR1, 9G osv.
Resultat:
Så fikk han en ny og ukjent tekst. Resultat: 98 ord i min. Dette var en økning på 46% og han var meget glad og overrasket. han følte selv at lesingen gled bedre og han leste riktigere, snudde ikke så mange ord.