P: Nå har jeg vært sykmeldt i tre uker og gruer for å komme tilbake på jobb T: Hva gruer du deg til? P: Jeg klarer ikke tanken på å stå foran de ungdommene, som bare vil at jeg skal knekke sammen, men det er verst med kollegene som ikke tror jeg vil klare det T: De tror ikke du vil klare det P: Nei, og de har kanskje rett. For fire uker siden gikk alle elevene ut av en time, og satte seg ute i skolegården. Rektor måtte snakke med dem for å få dem tilbake til neste time, og jeg føler at alle regner med at jeg ikke kommer tilbake T: De regner ikke med deg, hvordan er det å ikke bli regnet med? P: Det er det som er helt forferdelig. Jeg føler meg som en liten drittunge T: Hvor ille er det på en skala fra 1-10? P: I hvert fall 9, jeg blir helt lammet T: Hvordan er det å være en liten drittunge som ingen regner med? Kjenn hvordan det er, og fortell hvordan det føles. Kan du huske den følelsen fra tidligere…P: Da jeg var 11-12 år, mente faren min at jeg ikke kom til å få spille på fotballkampene, så jeg kunne heller være hjemme og gjøre lekser, og jeg fikk aldri lov å være med de andre ut på kveldene T: Bare kjenn på den følelsen, og fortell mer (banker på PR1, 4 faste punkter, og innimellom på sinnepunkt og skampunkt) hvordan er det at de andre ikke regnet med at du kunne bli med på noen ting? P: Å være utenfor, ikke være god nok til å få spille, og ikke få lov å ha det moro- Blir nesten kvalt T: Du blir kvalt (banker 4 faste pkt.)P: Jeg blir kvalt i klasserommet og på lærerværelset og jeg kan ikke være den jeg er noe sted T: Hva skjer hvis du er den du egentlig er? P: (Ler) Nei da hadde jeg blitt med elevene ut i sola i stedet for å sitte med de kjedelige norskoppgavene T: Hva ville skjedd da? P: (Smiler) Jeg ville jo fått sparken da T: Hvis du er deg selv, får du sparken - , og når du ikke er deg selv regner ikke elevene eller kollegene dine med deg? P: (Åpner øynene) Ja, sånn er det, jeg må bort derfra T: Hva om du prøver å se for deg hvor langt du kan gå uten å få sparken P: (Lukker øynene igjen) bare si at jeg er enig med elevene i at noe av det vi må gjennom er drepende kjedelig? Si fra til de verste kollegene at de kan holde kjeft og prøve å se etter hvordan deres egne elever har det? I løpet av tre behandlinger kom han fram til at han må stille krav til kollegene sine om å akseptere hans arbeidsform, og at han skal bruke mye friere undervisningsformer for å gjenopprette tilliten hos elevene sine. Han hadde besøkt arbeidsplassen, og så fram til å gå løs på utfordringene igjen.