Opprettet
2003-10-23T20:10
Din rolle
Terapeut
Terapeut
Randi Aase
Kategori
Lese/skrivevansker
Overskrift
Gutt - 9 år
Beskrivelse av problemet
Gutt på 9 år med store lese- og skrivevansker. Har fått helt vegring på å lese.
Tidligere behandling/ medisinering
Behandlings beskrivelse
Jeg startet med de fire hovedpunktene mens gutten forklarte hvordan han opplevde det å ikke kunne lese ordentlig. Han beskrev både redsel, flauhet og sinne samtidig som jeg banket på tilhørende algoritmer. For hver følelse anga han SUD til 10 og vi gikk igjennom alle hver for seg til de var nede på 1 og 0. Det tok en stund før jeg fikk gutten til å åpne seg, men gradvis gikk det bedre. Totalt holdt vi på med dette i ca 30 minutter til vi hadde vært innom alle følelser som kom frem. Deretter fant vi fram leseboken hans og han leste samtidig som jeg behandlet PR punktet.
Resultat
Til guttens overraskelse var det tydelig at han leste mye lettere enn han tidligere hadde gjort. Timen vår var over, men han hadde ikke lyst til å stoppe å lese!!! Det var ingen revolusjonerende forskjell, men stor nok til at både han og jeg registrerte den. Planen har vært å gå gjennom hele prosessen en gang til, samtidig som vi tar en lesetest før og etter behandlingen for å kunne dokumentere det som skjer. Forhåpentligvis vil også resultatet bli enda bedre med flere behandlinger. Dessverre har det ikke blitt tid til dette enda grunnet høstferie o.a. Dette tilfellet vil jeg gjerne fortelle mer om når vi har mer håndfast og målbar dokumentasjon. Men som sagt, allerede etter 30 minutters behandling, var det nok positivt resultat til at gutten insisterte selv på å lese mer.
Gutt - 9 år
Kategori:
Lese/skrivevansker
Din rolle:
Terapeut
Beskrivelse av problemet:
Gutt på 9 år med store lese- og skrivevansker. Har fått helt vegring på å lese.
Tidligere behandling medisinering:
Behandlings beskrivelse:
Jeg startet med de fire hovedpunktene mens gutten forklarte hvordan han opplevde det å ikke kunne lese ordentlig. Han beskrev både redsel, flauhet og sinne samtidig som jeg banket på tilhørende algoritmer. For hver følelse anga han SUD til 10 og vi gikk igjennom alle hver for seg til de var nede på 1 og 0. Det tok en stund før jeg fikk gutten til å åpne seg, men gradvis gikk det bedre. Totalt holdt vi på med dette i ca 30 minutter til vi hadde vært innom alle følelser som kom frem. Deretter fant vi fram leseboken hans og han leste samtidig som jeg behandlet PR punktet.
Resultat:
Til guttens overraskelse var det tydelig at han leste mye lettere enn han tidligere hadde gjort. Timen vår var over, men han hadde ikke lyst til å stoppe å lese!!! Det var ingen revolusjonerende forskjell, men stor nok til at både han og jeg registrerte den. Planen har vært å gå gjennom hele prosessen en gang til, samtidig som vi tar en lesetest før og etter behandlingen for å kunne dokumentere det som skjer. Forhåpentligvis vil også resultatet bli enda bedre med flere behandlinger. Dessverre har det ikke blitt tid til dette enda grunnet høstferie o.a. Dette tilfellet vil jeg gjerne fortelle mer om når vi har mer håndfast og målbar dokumentasjon. Men som sagt, allerede etter 30 minutters behandling, var det nok positivt resultat til at gutten insisterte selv på å lese mer.