Opprettet
2003-11-25T22:11
Din rolle
Terapeut
Terapeut
Inger Ellingsen
Kategori
Lese/skrivevansker
Overskrift
Konsentrasjon, dårlig trivsel i skolen.
Beskrivelse av problemet
Gutt i 5. kl. som synes skolen er kjedelig, synes leksene, særlig KRL er gørr, føler seg mobbet og plaget av medelever, og som har problemer med å konsentrerere seg i timene og når han skal gjøre lekser.
Tidligere behandling/ medisinering
Behandlings beskrivelse
Begynte med traumealgoritme i forbindelse med motvilje mot å lese høyt i klassen. SUD gikk fint ned. Fortsatte med motviljen mot å gjøre KRL, og det at det var så kjedelig i timene at han var nødt til å synge og lage uro. SUD startet på 10. Etter flere runder med banking var han nesten like irritert ved tanken på de kjedelige leksene og timene. Brukte PR og 9G, men kom ikke lenger. Ba ham gjøre PR på håndkanten så ofte som mulig fram til neste gang.
Resultat
Neste gang han kom fortalte han og mor at konsentrasjonen er bedre, han klarer nå å lese og forstå tekstoppgaver bedre (hente info fra tekst). Han bruker PR ofte og opplever at dette hjelper på konsentrasjonen. Når han blir urolig i timene får han et hint fra læreren om å banke håndkanten, og da fokuserer han på undervisningen. Leksene var nå mye enklere å få gjort. Vi gikk videre med behandlingen. Traumealgoritmen for fortvilelsen hans når han føler han blir mobbet og plaget. Han kom opp med mange vonde tanker og følelser, og vi banket og vanket. Han virket etterpå mye lettere og gladere til sinns. Det ble sommerferie, og jeg har ikke sett ham etter dette. Avtale om at han eller mor skulle ta kontakt ved behov til høsten. men det har de ikke gjort.
Konsentrasjon, dårlig trivsel i skolen.
Kategori:
Lese/skrivevansker
Din rolle:
Terapeut
Beskrivelse av problemet:
Gutt i 5. kl. som synes skolen er kjedelig, synes leksene, særlig KRL er gørr, føler seg mobbet og plaget av medelever, og som har problemer med å konsentrerere seg i timene og når han skal gjøre lekser.
Tidligere behandling medisinering:
Behandlings beskrivelse:
Begynte med traumealgoritme i forbindelse med motvilje mot å lese høyt i klassen. SUD gikk fint ned. Fortsatte med motviljen mot å gjøre KRL, og det at det var så kjedelig i timene at han var nødt til å synge og lage uro. SUD startet på 10. Etter flere runder med banking var han nesten like irritert ved tanken på de kjedelige leksene og timene. Brukte PR og 9G, men kom ikke lenger. Ba ham gjøre PR på håndkanten så ofte som mulig fram til neste gang.
Resultat:
Neste gang han kom fortalte han og mor at konsentrasjonen er bedre, han klarer nå å lese og forstå tekstoppgaver bedre (hente info fra tekst). Han bruker PR ofte og opplever at dette hjelper på konsentrasjonen. Når han blir urolig i timene får han et hint fra læreren om å banke håndkanten, og da fokuserer han på undervisningen. Leksene var nå mye enklere å få gjort. Vi gikk videre med behandlingen. Traumealgoritmen for fortvilelsen hans når han føler han blir mobbet og plaget. Han kom opp med mange vonde tanker og følelser, og vi banket og vanket. Han virket etterpå mye lettere og gladere til sinns. Det ble sommerferie, og jeg har ikke sett ham etter dette. Avtale om at han eller mor skulle ta kontakt ved behov til høsten. men det har de ikke gjort.