Opprettet
2004-04-23T22:04
Din rolle
Terapeut
Terapeut
Kirsten Olaussen
Kategori
Lese/skrivevansker
Overskrift
Så enkelt - så effektivt
Beskrivelse av problemet
Ung mann som har hatt dysleksi siden barneskolen. Han har fått støtteundervisning i mindre gruppe på skolen siden 3.klasse.
Tidligere behandling/ medisinering
Behandlings beskrivelse
Denne unge mannen er en åpen og trygg person. Han har alltid vært åpen om sin dysleksi og sliter ikke med ubehagelige minner eller ekle opplevelser i forhold til skolekamerater, lærere, jobbsammenheng osv. Vi har derfor ingen følelsesmessige problemer å jobbe med. Han holder på å ta fag på videregåendeskole og blir fort sliten når han må lese lange historier. Noen ganger må han få hjelp til forklare hva som står i oppgaven. Han er meget motivert til å prøve TFT for å øke sine leseferdigheter. Som terapeut er dette min første dysleksi-klient. For meg føles det ikke naturlig å telle antall ord pr minutt, iallfall ikke i dag. Jeg har de artiklene om TFT og Mats Uldal som var i Hjemmet i 2003 liggende på klinikken min. Jeg valgte den fine artikkelen om Henry Kristiansen som vår "startlesing". Nå skulle vi gjøre et lite forsøk. Jeg spurte han kunne tenke seg å lese høyt fra den. Det var helt i orden for han. Han leste innledningen på artikkelen første uten å foreta seg noen form for stimulering. Etterpå leste han det samme mens jeg gjorde PR1 på hans venstre hånd. Han bare så forundret på meg. Det gikk mye raskere, og det var en fin flyt i lesinga. Jeg forklarte en del rundt TFT og lærte han hvordan han skulle banke selv på sida av hånda (PR1-punkt) Så var han i gang med ny lesing av for han ny tekst. Det var også i artikkelen om Henry i Hjemmet. Han leste høyt mens han selv banket med høyre hånd på yttersida av venstre hånd.Lesinga gikk bra. Selv sa han at det aldri hadde vært så lett før med en ukjent tekst og så mange lange ord. "Dette var sinnsykt artig", var hans egne ord. Dette er 1.behandlingstime og nå skal han hjem å lese og "banke" til eksamen. Det er en motivert og glad ung mann som forlater klinikken i dag. Vi har avtalt ny time neste uke.
Resultat
Den unge mannen kommer til sin andre time og forteller om bare positive opplevelser. Han har "banket" og lest og "banket" og lest. Han synes lesinga går bedre og bedre og er ikke så sliten etter lesinga. Det er også lettere å følge teksten på TV-en. "Jeg skal fortelle om dette til andre med dysleksi", sier han og forlater klinikken takknemlig og glad.
Så enkelt - så effektivt
Kategori:
Lese/skrivevansker
Din rolle:
Terapeut
Beskrivelse av problemet:
Ung mann som har hatt dysleksi siden barneskolen. Han har fått støtteundervisning i mindre gruppe på skolen siden 3.klasse.
Tidligere behandling medisinering:
Behandlings beskrivelse:
Denne unge mannen er en åpen og trygg person. Han har alltid vært åpen om sin dysleksi og sliter ikke med ubehagelige minner eller ekle opplevelser i forhold til skolekamerater, lærere, jobbsammenheng osv. Vi har derfor ingen følelsesmessige problemer å jobbe med. Han holder på å ta fag på videregåendeskole og blir fort sliten når han må lese lange historier. Noen ganger må han få hjelp til forklare hva som står i oppgaven. Han er meget motivert til å prøve TFT for å øke sine leseferdigheter. Som terapeut er dette min første dysleksi-klient. For meg føles det ikke naturlig å telle antall ord pr minutt, iallfall ikke i dag. Jeg har de artiklene om TFT og Mats Uldal som var i Hjemmet i 2003 liggende på klinikken min. Jeg valgte den fine artikkelen om Henry Kristiansen som vår "startlesing". Nå skulle vi gjøre et lite forsøk. Jeg spurte han kunne tenke seg å lese høyt fra den. Det var helt i orden for han. Han leste innledningen på artikkelen første uten å foreta seg noen form for stimulering. Etterpå leste han det samme mens jeg gjorde PR1 på hans venstre hånd. Han bare så forundret på meg. Det gikk mye raskere, og det var en fin flyt i lesinga. Jeg forklarte en del rundt TFT og lærte han hvordan han skulle banke selv på sida av hånda (PR1-punkt) Så var han i gang med ny lesing av for han ny tekst. Det var også i artikkelen om Henry i Hjemmet. Han leste høyt mens han selv banket med høyre hånd på yttersida av venstre hånd.Lesinga gikk bra. Selv sa han at det aldri hadde vært så lett før med en ukjent tekst og så mange lange ord. "Dette var sinnsykt artig", var hans egne ord. Dette er 1.behandlingstime og nå skal han hjem å lese og "banke" til eksamen. Det er en motivert og glad ung mann som forlater klinikken i dag. Vi har avtalt ny time neste uke.
Resultat:
Den unge mannen kommer til sin andre time og forteller om bare positive opplevelser. Han har "banket" og lest og "banket" og lest. Han synes lesinga går bedre og bedre og er ikke så sliten etter lesinga. Det er også lettere å følge teksten på TV-en. "Jeg skal fortelle om dette til andre med dysleksi", sier han og forlater klinikken takknemlig og glad.