Vi startet med å skissere problemet slik han såg det. Han mener at han blir nervøs, sørlig på skolen og særlig hvis jentene ser på han. Han er nervøs når han skal si noe, særlig når han skal snakke i stor gruppe. Han vet hva han skal si, men får det ikke frem. Blir irritert på seg selv fordi han vet at det bare er dumt. Hvor nervøs blir du? SUD 6. Jeg banket traume-p1-traume-> sud 3. Jeg spurte om følelsen satt noe sted i kroppen, ja, den sitter i magen. Klumpen i magen er varm, grå og hard. Jeg banket på G. Klumpen begynte fort å forandre seg slik at den vart til en strek og ble borte. Nå skisserte jeg at han skulle arbeide sammen med bare jenter på et gruppearbeid om USA. Korleis føler du det akkurat nå? Eg blir varm, det er ubehagelig og eg får ikke frem et ord. Kan du kjenne etter den følelsen om den sitter i kroppen. Ja, det er 10 sommerfugler i magen. De er hvite, små. Mens vi banket G ble de færre, 7->3->borte. Ser du for deg alle jentene på gruppa di. Hva føler du akkurat nå? Jeg er stolt, fordi jeg vil akkurat nå forteller jentene hva jeg tenker vi skal gjøre med gruppearbeidet. Du sa at du ikke fikk fram et ord om du skulle samarbeide med jenter, stemmer ikke det da? Nei, det er ikke noe problem sier han. Jeg vet at denne gutten har slitt med sjenerthet hele skolegangen og spør derfor hvordan det var å begynne på skolen. Kan du huske denne dagen? Ja, svarte han, det husker han godt. Hva føler du når du tenker tilbake på denne dagen? Jeg blir nervøs. Sud 4. Han skulle svare på et mattespørsmål og svarte feil. Han følte seg dum. Hvor dum føler du deg akkurat nå? Sud 5- Han får sommerfugler i magen, ca.5, hverken kalde eller varme, de er aktive og lyseblå->Vi banket G-> sud 3-> vi banket pr3-> G-> 9g-> øyerulling->sud 1. Jeg ba han gå tilbake til de skisserte situasjoner for å lete etter andre ting, men alt var behagelig og rolig å tenke på.