Opprettet
2003-11-25T21:11
Din rolle
Terapeut
Terapeut
Inger Ellingsen
Kategori
Prestasjonsangst
Overskrift
Veldig vanskelig å lese høyt i klassen
Beskrivelse av problemet
Jente i 7. kl. som hadde problem med lesingen, både med tempo, flyt og delvis forståelsen. Hun hadde angst for å lese høyt i klassen, og hadde avtale med lærer at hun kunne slippe når det ble for vanskelig. Hun hadde det siste halvåret hatt ganske bra framgang når det gjaldt lesingen, men fortsatt syntes hun et var ille å lese høyt i klassen, og i engelsktimene klarte hun det ikke i det hele tatt.
Tidligere behandling/ medisinering
Behandlings beskrivelse
Jeg gikk først inn på de følelsene hun hadde når det var lesing i klassen, og hun satt og ventet på at det skulle bli hennes tur. Brukte kompleks traumealgoritme og jobbet med de ulike tanker og følelser som meldte seg når hun forestilte seg situasjonen. Etter hvert gikk SUD ned til 2, og med 9G + SEK klarte hun ikke å se for seg problemet lenger. Jeg ba henne lese en tekst fra Carlstens leseprøve, og deretter banke håndkanten mens hun leste. Vi merket ikke noen spesiell effekt av dette. Jeg oppfordret henne til å lese mest mulig hjemme, hva som helst, mens hun kunne banke håndkanten. Vi tok også en "omgang" med behandling for hennes angst for å lese engelsk.
Resultat
Hun fortalte neste gang at hun opplevde nesten ikke noe ubehag ved å lese høyt i klassen. Hun hadde prøvd dette med å banke håndkanten, men syntes ikke det gjorde noen forskjell. Likevel syntes hun selv at lesingen hennes går bedre og bedre, og læreren hadde også sagt at hun var blitt kjempeflink. Hun hadde ikke rukket å prøve å lese engelsk, for det nærmet seg sommerferie, og det var lite vanlig undervisning. I november snakket jeg med henne og spurte hvordan det gikk. Hun fortalte at nå syntes hun det var artig å lese høyt i klassen, hadde ingen problemer med det, og hun leste også engelsk høyt uten at det gjorde henne noe.
Veldig vanskelig å lese høyt i klassen
Kategori:
Prestasjonsangst
Din rolle:
Terapeut
Beskrivelse av problemet:
Jente i 7. kl. som hadde problem med lesingen, både med tempo, flyt og delvis forståelsen. Hun hadde angst for å lese høyt i klassen, og hadde avtale med lærer at hun kunne slippe når det ble for vanskelig. Hun hadde det siste halvåret hatt ganske bra framgang når det gjaldt lesingen, men fortsatt syntes hun et var ille å lese høyt i klassen, og i engelsktimene klarte hun det ikke i det hele tatt.
Tidligere behandling medisinering:
Behandlings beskrivelse:
Jeg gikk først inn på de følelsene hun hadde når det var lesing i klassen, og hun satt og ventet på at det skulle bli hennes tur. Brukte kompleks traumealgoritme og jobbet med de ulike tanker og følelser som meldte seg når hun forestilte seg situasjonen. Etter hvert gikk SUD ned til 2, og med 9G + SEK klarte hun ikke å se for seg problemet lenger. Jeg ba henne lese en tekst fra Carlstens leseprøve, og deretter banke håndkanten mens hun leste. Vi merket ikke noen spesiell effekt av dette. Jeg oppfordret henne til å lese mest mulig hjemme, hva som helst, mens hun kunne banke håndkanten. Vi tok også en "omgang" med behandling for hennes angst for å lese engelsk.
Resultat:
Hun fortalte neste gang at hun opplevde nesten ikke noe ubehag ved å lese høyt i klassen. Hun hadde prøvd dette med å banke håndkanten, men syntes ikke det gjorde noen forskjell. Likevel syntes hun selv at lesingen hennes går bedre og bedre, og læreren hadde også sagt at hun var blitt kjempeflink. Hun hadde ikke rukket å prøve å lese engelsk, for det nærmet seg sommerferie, og det var lite vanlig undervisning. I november snakket jeg med henne og spurte hvordan det gikk. Hun fortalte at nå syntes hun det var artig å lese høyt i klassen, hadde ingen problemer med det, og hun leste også engelsk høyt uten at det gjorde henne noe.